torsdag 8 november 2012

Soppan - restgrönsakernas bästa vän!

Min systerson kom förbi på middag en kväll och det passade så bra eftersom jag visste att de överblivna köttbullarna inte skulle räcka till mig, sonen och sonens kompis som var på besök. Dessutom hade jag en rad udda och överblivna grönsaker som tittat uppfordrande på mig i snart en vecka. Det blev en variant på en soppa/gryta som jag brukar göra med röda linser, ingefära och äpple.

Jag fräste
2 hackade vitlöksklyftor och ungefär en decimeter purjolök i olja tillsammans med
2 tsk röd currypasta.
Sedan i med ett hackat äpple,
de sista 5-6 selleristjälkarna av ett stånd, fint hackade samt
en morot i slantar.
Som vätska hade jag i:
1 paket krossade tomater och
1 paket kokosmjölk och
ungefär 1 dl vatten.
Det var inte riktigt sting i soppan då jag smakade, så jag toppade med 1 tsk sambal olek och ett fint rivet citrongrässtrå.
När det kokat ihop mixade jag allt en aning och hällde i ett paket kikärtor, salt och svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar