fredag 9 november 2012

Jag skäms

Min vän dietisten letade fram sin mammas skolbok i hushållning från 1944 när jag berättade om bloggen och hon hittar en hel del som jag snart hoppas kunna berätta mer om. Brödpudding! Bara en sådan sak! Annat var det på den tiden då man fick lära sig att flå en hare. Men också att hålla en budget. Jag har inte räknat på det men det blir ju billigare om man sparar maten.

En dag läste jag i Göteborgs-Posten om att portionerna på restauranger blivit större. Ännu en tradition från det stora landet i väster. Men något vi inte anammat i Sverige är att be att få en doggy-bag, när vi inte orkar äta upp allt på tallriken. Och jag skäms att säga det, men inte ens jag gör det. Ok, det är väldigt sällan jag lämnar mat på restaurang, men istället för att be om en påse med resterna så tvingar jag i mig allt. Hur bra är det?

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig och inspirerande blogg du har! Jag är av din sort som gärna inte slänger. Goodiebag borde absolut vara vanligare men jag är väluppfostrad och rensar tallriken oftast:).

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad roligt att du gillar bloggen!

    SvaraRadera