tisdag 2 oktober 2012

Hänt i veckan med Annika

 Honungsglaserade potatis- och vitkålsklyftor med salamisallad, oliver, parmesan och kikärtor i tomat.
- Kan vi inte slå ihop våra rester och laga mat ihop? frågade min granne Annika häromdagen. Annika är en stor gourmet och om vi inte äter mat när vi ses så pratar vi ofta om mat.Hon har varit så entusiastisk över bloggen och medger att hon gladeligen kommer att träda fram ur Facebook-anonymiteten och synas och höras om det handlar om mat.
Sagt och gjort. Idag kom hon i sällskap med barn samt
1 bit vitkål
1 bit parmesan
svarta oliver och
solroskärnor
Och vilken middag det blev! Vi sprang om varandra med turer ner till tvättstugan och bad av bebis, men med hjälp av
potatisar
1 bit purjolök
1 bit gul paprika
1 räddhågsen isbergssalladsbit
1 bit salami
och en gryta med tomat och kikärtor från lunch ur vårt kylskåp, så högg vi i från varsitt håll.
- Sallad, sa Annika.
- Klyftor i ugnen, sa jag. 
Det blev både ock. Potatis och vitkål fick smak av salt, timjan och honung efter 20 minuter i ugnen ungefär 225 grader. Annika hackade purjo, paprika, sallad och salami. Rostade solroskärnor i torr panna med salt och blandade allt. Toppade med lite balsamico.
Kikärtsgrytan kom med på ett hörn och vi rev parmesan på den varma maten. Och oliver som tillbehör.
Jag var rörig i huvudet (glömde ta bilder av slutresultatet) och minstingen knorrade, men det här gav mersmak. Jag har redan funderat ut en ständigt återkommande rest, som jag kan ta med ner till henne för nästa session, hehe!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar