tisdag 9 oktober 2012

Hänt i veckan med Annika del 2

Idag bloggar vi i realtid jag och Annika när det är tisdag igen och det är dags för rester att mötas. Från sjunde våningen kommer kycklingbuljong, torkade trattkantareller, en skvätt grädde, jäst, äpple och mjöl. På tredjevåningen möts de av kycklinglever, lök och potatis. Nu har vi just förhandlat och försöker att komma igång.


17.10 ok, nu är vi igång. Annika har stekt äpple och lök och fräser kycklinglevern, jag har gjort en trattkantarellsås med grädde och buljong och satt en deg av buljongen. Potatis står i en kastrull potatis och puttrar. Förutom crème fraiche så river Annika i citronskal. Själv ska jag ge mig på jakt i kryddskåpet efter något att stoppa i degen.

Annika: Hm, Viveca ger sig i kast med brödet som nu fått franska örtkryddor. Sally på höften. Till detta serveras också: Blandsallad, ett äpple från Tjörn och en avokado. Dressing på vit cremebalsamico, ekologisk olivolja och lite kryddor. Just det. Lite dijonsenap i dressingen. (Om om om barnen mot all förmodan inte gillar lever, finns en plan B. Pannkaksmet med ett extra ägg, durumvete och ekologisk raps olja, Bob:s drottningsylt)

Viveca igen 17.40. Nu blev det lite missförstånd: jag tänkte separat sås och Annika tänkte lever i sås, så nu slog vi ihop allt. "Det gifter sig bra" hälsar Annika från spisen. Äpple, lök, lever och trattkantareller. Bröden på buljongen blev fint jästa trots att vi inte hade jättemycket tid och nu har Annika snott ihop en gyllengul dressing till salladen.Snart dags att provsmaka!
18.35. "Mjukt kött" - det var vad vi kallade dagens måltid när barnen kom till bordet. Och alla åt, i ena fallet rensades tallriken och fylldes på med extra svamp! Salladen med äpple blev krispigt god till leverns mustiga sås - väldigt gott måste jag säga! Annika tyckte att brödet smakade ännu mer av buljongen än bara ren som den var. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar